Dadara

dadara_portraitTegenwoordig is Daniel Rozenberg bankdirecteur, maar dat was niet altijd zo. Geboren in 1969 in Lodz, Polen, namen zijn ouders hem als baby mee naar Nederland. Na de middelbare school maakt hij een indrukwekkende mars langs talloze vrije bekende en minder bekende academies en hogescholen op het gebied van kunst en design: hij doetonder andere werktuigbouwkunde aan de TU Delft en beeldende kunst in Den Haag. Ook studeert hij aan de Media en Design Academie in Genk, België, en de Akademie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Het verhaal gaat dat zijn docenten van de laatste hem dringend een loopbaan als tekenaar afraden, om hem een begeleid traject tot boekhouder aan te bieden. Of dit laatste waar is of niet, gelukkig luistert Daniel niet en studeert hij in 1992 uiteindelijk af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

In de jaren negentig spoelt de house en techno subcultuur als een vloedgolf over Nederland, en vooral Amsterdam heen. Daniel weet de golf te pakken, en verwerft als snel faam als iconografisch kunstenaar van de rave en Roxy generatie. Onder de naam Dadara ontwerpt hij platenhoezen en flyers, maakt live paintings op feestjes en weet zelfs speakers in de vorm van huilende baby's tot kunst te verheffen. Uiteindelijk blijkt het enigszins oppervlakkige wereldje van de house en het hedonisme niet zaligmakend. Met de maatschappijkritische blik en vrijheidsdrang die hij van huis uit heeft meegekregen begint hij met het maken van grote, vaak interactieve kunstinstallaties. Kunst waarmee hij, weliswaar met een knipoog, een snoehard commentaar op de samenleving weet te leveren.

Achtereenvolgens maakt hij de Greyman, symbool voor een fantasieloze samenleving, waarvan een negen meter hoge versie het Museumplein sierde. Ook blies hij een roze tank op, en bewaakte als sadistische douanier de grens tussen dromen en werkelijkheid. En nu, in zijn nieuwste hoedanigheid vermaakt hij geld tot kunst, en kunst tot geld: "the art of turning art into money". Zelf noemt hij zich lachend bankdirecteur – en draagt hij voor het eerst in zijn leven een pak en stropdas om deze rol kracht bij te zetten. In Amsterdam Enjoy vroegen wij hem naar dit nieuwste project, en de drijfveren erachter. In een tijd waarin de regering liever banken omhoog houdt dan kunstenaars, doet Dadara een poging om een zwembad vol geld te vullen. Heeft deze Pool of Plenty genoeg verdiencapaciteit om als kunst te gelden, of staat dit het juist in de weg. Wat vind jij?

De schilderijen van Nul, Miljoen en Infinity bestaan ook in hele kleine oplage zeefdruk. De biljetten die de bank tot nu toe heeft uitgegeven zijn te wisselen op internet via http://shop.artasmoney.com en tijdens de performances van de bank als rondreizend wisselkantoor. Meer info hierover op : http://www.artasmoney.com, en http://exchanghibitionbank.com/. Bij het kunstproject hoort ook een blog, waar verschillende schrijvers en kunstenaars discussieren over de waarde van kunst en geld: http://blog.artasmoney.com. Je kunt ook de Facebook pagina 'liken', waardoor je altijd op de hoogte blijft http://www.facebook.com/ArtAsMoney.

 

Facebook Like button